Monday, December 14, 2020

2020 yang baik..

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Hai blog. Lamanya kita senyap kan hehe.. Tahu-tahu dah Disember. Tahu-tahu 2020 dah nak melabuhkan tirainya. Walau apapun yang terlakar untuk tahun 2020 pastinya 2020 tetap istimewa seperti tahun-tahun yang lain juga. Alhamdulillah.. Semoga kita semua terus direzekikan untuk menjadi hamba ALLAH yang selalu bersyukur. 

Untuk diriku sendiri, 2020 tetap tahun yang indah dan penuh warna warni buat diriku dan keluarga.  Terlalu banyak perkara yang tidak terjangka, begitu banyak pengajaran juga yang ditimba. Syukur Ya ALLAH.  Tahun ini aku belajar untuk memandang kehidupan dari sudut yang berbeza. ALLAHU.. dan nikmat ALLAH yang mana mahu kau dustakan? Terima kasih ALLAH atas petunjuk, taufiq dan hidayahMU. 

Tahun ini juga aku mula belajar untuk melihat kebaikan pada orang lain. Untuk rasa bersyukur dengan nikmat orang-orang sekelilingku yang ALLAH pinjamkan. Subhanallah.. Bila kita mahu melihat yang baik-baik pada orang lagi, segala kebaikan mereka kita temui. Terus rasa mahu menjadi baik juga. Bila kita boleh lebih bersyukur dengan apa yang ALLAH pinjamkan, segala yang baik-baik terus ALLAH pinjamkan. ALLAHU.. hidup rasa lebih bermakna dan hati rasa cukup tenang. 

Hidup pasti ada pasang surutnya. Selagi hidup selagi itulah kita akan bertemu dengan masalah. Kalau tak dengan orang lain masalah dengan diri kita sendiri. Kalau tak masalah besar, masalah kecil.  Itulah lumrah kehidupan.  Tapi bila kita boleh berlapang dada dengan apa yang telah ditakdirkan ALLAH untuk kita, segalanya akan menjadi baik-baik saja. Terus positif. Terus bersangka baik. Terus doakan yang terbaik. In shaa ALLAH, apa yang kita cari itulah yang akan kita temui. 

Mahu kehidupan yang baik kena doa yang baik-baik, buat amalan yang baik, fikir yang baik-baik, kena perbaiki diri untuk menjadi lebih baik juga kena  belajar untuk mendoakan yang baik-baik untuk orang lain juga. Itu ilmu yang aku belajar di tahun 2020 ini. Semoga segala yang terbaik ALLAH terus rezekikan buat kita dan keluarga  untuk kehidupan dunia dan akhirat.. Aamiin Ya Mujib.  

Semoga ada rezeki untuk mencoret perkara yang baik-baik lagi di sini nanti.. in shaa ALLAH.

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah.

2 comments:

Angah said...

Ramai yang dah bersawang blognya...teruskan menulis ya!

Unknown said...

As-salam Angah..

Itulah.. Selagi mampu masih mahu bersihkan sawang-sawang yang selalu terlekat lama di blog ini. Terima kasih banyak Angah atas sokongan. Teruskan menulis juga ya!

Hari Raya PKP 3.0 2021

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamualaikum. Alhamdulillah.. Hari ni dah 5 Syawal 1442. Tabarakkalahuminnawaminkum. Selamat Hari Raya Aidilfit...