Tuesday, January 5, 2021

Pengajaran baru di awal tahun baharu..

Bismillahirahmanirrahim.. 

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. Syukur Ya ALLAH. Direzekikan lagi untuk bernafas di tahun 2021 ini. Awal tahun baharu, sebelum subuh ada perkara yang membuatkan hatiku berbunga-bunga. Rasa seronok itu hanya ALLAH yang tahu walaupun ianya hanyalah perkara yang tidaklah sebesar mana. Hal itu membuatkan wajahku jadi cukup berseri-seri waktu menunaikan solat subuh. Waktu mengaji pun hati masih terfikir-fikirkan hal itu. Sepatutnya tak perlulah aku sampai begitu sekali. Tapi entahlah??? Selesai mengaji kelam kabut aku naik ke atas untuk berkongsikan lagi kegembiraanku dengan en.asben. Macamkan tak cukup-cukup lagi.. Haishhh.

Namun benarlah, perkara yang kita rasa baik tak semestinya baik untuk kita. Begitu juga sebaliknya. Pengajaran untukku agar tidak berlebih-lebihan dalam setiap perkara. Berpada-pada adalah lebih baik. Dalam pada merai kegembiraan kecilku dengan rasa yang sedikit berlebih-lebihan, rasa gembira itu bagaikan direntap pergi. ALLAHU.. terus pening sekejap rasa kepala. Benarlah, ilmu itu juga adalah satu ujian. ALLAH nak aku tahu yang ada ilmu tak semestinya serba tahu. Dah tahu tak semestinya tak buat silap. Perkara yang sangat jelas boleh jadi kabur bila terlepas pandang.  Semoga aku akan lebih peka dan berhati-hati lagi selepas ini. Aku yakin, tiada apa yang berlaku sia-sia. Setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya. 

Yang pasti, tiada apa yang boleh berlaku tanpa izin ALLAH. Tiada lain juga yang yang akan kita perolehi dari apa yang telah ditakdirkan selain dari kebaikan.  Alhamdulillah.. Aku mendapat pengajaran yang cukup baik di awal tahun baharu. Rasa bersyukur kerana dalam gembira aku mendapat pengajaran. Dalam kalut dan gelisah juga aku mendapat pengajaran. ALLAHU.. Terima kasih ALLAH. Tahun baruku dimulakan dengan ilmu yang cukup berharga buat diriku.  Syukur.. Ianya menjadi hal yang sangat bermakna buatku untuk menjadi insan yang lebih baik lagi dari hariku yang semalam.  

Dua tiga hari memasuki tahun baharu, cuaca sepanjang hari mendung. Banjir mula melanda negara di beberapa negari. Doaku semoga segala urusan mangsa banjir selamat dan dipermudahkan hendaknya. Semoga wabak Covid-19 akan segera berakhir. Hari ini, cuaca sangat cerah. Awan sangat indah. MasyaALLAH. Untuk semua, jaga diri, jaga kesihatan dan paling penting jaga iman. Semoga ALLAH permudahkan.. In shaa ALLAH. Jangan lupa untuk mengisi hari-hari kita dengan zikir dan selawat. Semoga ALLAH bantu kita selalu.. Aamiin Ya Mujib.

Ada rezeki, kita jumpa lagi. 

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah. 

3 comments:

Dunia Piyaaa said...

semoga covid hilang. amin..

Hanis Azla said...

As-salam Dunia Piyaa..

Aamiin Ya Mujib.. In shaa ALLAH. Terima kasih

MS Joe said...

Harap covid virus ni boleh la cepat hilang. Perniagaan lori sewa saya amat terjejas

Alhamdulillah.. 45 tahun..

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum.. Alhamdulillah.. 27 Mac tiba lagi. Tarikh ulang tahun kelahiranku. Syukur masih  diizinkan ALLAH...