Tuesday, October 5, 2021

Raikan dan permudahkan..

Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum.. Hi Everyone. Tiba-tiba pulak greeting in english kan. Minggu lepas ada buat sesi rakaman sikit untuk program Asean. Itu yang terbawa-bawa tu hehe.. Semua okey ke tu? Alhamdulillah.. Aku dan keluarga semua okey. Syukur. 

Minggu lepas, ada pertukaran seorang pegawai besar. Ada yang mencadangkan untuk membelikan hadiah tanda ingatan. Kutipan dibuat agar sesiapa yang berhajat boleh menyumbang sama. Bagi aku tiada salah dengan perkara itu. Walaupun ada yang menyuarakan rasa tidak puas hati, bagi aku itu juga bukan satu masalah. Terpulang pada hak masing-masing. Nak sumbang atau tidak. Nak bercakap atau diam. Setiap orang ada pilihan masing-masing. Pilihlah mana yang terbaik untuk diri sendiri. Aku pilih untuk menyumbang kerana aku mahu meraikan orang sebagaimana aku juga mahu dirai.

Minggu lepas, aku ada order sabun basuh baju dari jiran setaman. Setiap bulan memang aku order sabun darinya. Bulan ini katanya dapat botol baharu. Kat mulut botol takde corong untuk menuang sabun tersebut. Penjual bertanya padaku, takpe ke? Bagi aku memanglah susah sikit nak tuang sabun tu. Tapi bukanlah terlalu menyusahkan aku pun. Jadi aku balas, aku okey dan dia boleh hantar sabun tu ke rumah aku. Aku fikir, biarlah aku menyenangkan kerja orang lain. Selagi ianya tak menyusahkan diriku sendiri tak salah untuk aku memudahkan urusan orang lain.

Minggu ini, banyak posting yang aku baca tentang pegawai besar yang telah berpindah itu. Rata-rata memuji kepimpinan dan kebaikannya. Hati rasa seronok mendengarnya. Timbul rasa gembira kerana ada peluang untuk aku turut menyumbang sedikit sebagai tanda penghargaan buat pegawai tersebut. Minggu ini juga aku baru menggunakan sabun yang  baharu itu. Tengok-tengok elok aje corongnya macam botol yang lama. Syukur.. Alhamdulillah. Benarlah, perkara baik yang kita lakukan, kebaikannya akan sentiasa kembali kepada kita juga. Tak pernah rugi untuk berbuat kebaikan. Tak perlu ganjaran apa-apa. Cukup sekadar kita sendiri rasa gembira, ianya dah cukup baik untuk kita.

Pengajaran untuk diriku sendiri, raikan orang sebagai mana kita mahu diri kita dirai. Permudahkan urusan orang lain sebagaimana kita mahu urusan kita juga dipermudahkan. Jom banyakkan beristighfar dan berselawat.

Salam hormat untuk semua. Semoga kita semua berada dalam rahmat dan kasih sayang ALLAH pada setiap masa. Fi Amanillah.

No comments:

Raikan dan permudahkan..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. Hi Everyone. Tiba-tiba pulak greeting in english kan. Minggu lepas ada buat sesi rakaman sikit un...