Wednesday, February 5, 2020

Manusia.. Bisa benar, bisa salah..

Bismillahirahmanirrahim..

Assalamualaikum..

Kelmarin terbaca sepotong ayat ini :

Malaikat tak pernah salah.
Syaitan tak pernah benar.
Manusia.. Bisa benar, bisa salah.
Maka kita dianjurkan saling mengingatkan.
Bukan saling menyalahkan.

ALLAHU.. Semoga aku tidak tergolong dalam golongan yang merasa diri lebih baik dari yang lain. Yang hanya nampak salah orang lain tanpa menyedari salah sendiri. Nauzubillahiminzalik. Aku menulis lebih untuk mengingatkan diri sendiri yang terlalu jauh dari sempurna. Bukan mahu membetulkan orang lain. Tapi lebih mahu membetulkan diri sendiri. Jika tulisan mahupun kata-kataku dapat memberi ingatan buat orang lain, semoga yang baik dapat dijadikan tauladan dan yang tidak baik dapat dijadikan sempadan. Yang baik pastinya dari ALLAH. Segala yang tidak baik tentunya dari kekurangan diriku sendiri. Aku bukan orang baik. Cuma saja ALLAH menutup aib-aibku.

Siakap, senohong, gelama, ikan duri,
Bercakap bohong, lama-lama mencuri.

Sejak kecil, pantun nasihat ini begitu dekat dengan hatiku. Bagaimana aku mengelak diri dari berbohong kerana aku takut andai aku menjadi pencuri. Anak kecil, begitulah fikirannya bila dimomokkan. Alhamdulillah.. momokkan yang sebegitu menjadikan aku seorang yang takut untuk menipu. Aku tak mahu jadi pencuri. Aku tak mahu menyakiti sesiapa dengan sikap dan sifat burukku. Syukur.. ALLAH sentiasa melindungi. Semoga ALLAH terus lindungi aku dan keluarga dari sifat-sifat yang tidak baik. Bantu kami Ya ALLAH.

One lie leads to another and another..
Satu penipuan akan membawa kepada penipuan yang lain.. 

ALLAHU.. Petunjuk dari ALLAH datang dalam pelbagai cara. Dari petunjukNYA aku mengetahui satu berita yang cukup mengejutkan juga sangat tidak aku sangka. Semuanya bermula dari satu penipuan. Benarlah.. satu penipuan akan membawa kepada penipuan yang lain. Pantun nasihat itu juga bukan sekadar momokkan. Ianya menjadi pengajaran yang cukup besar untukku. Benarlah, musibah yang membuatmu kembali kepada ALLAH adalah lebih baik dari nikmat yang membuatmu lupa kepada ALLAH. Alhamdulillah.. Syukur atas setiap takdir yang telah ALLAH aturkan. Pastinya ada hikmah atas apa yang berlaku. Tiada daya dan upaya kecuali dengan pertolongan ALLAH. Terima kasih ALLAH.

Ya ALLAH.. jika sesuatu itu baik dan memberi manfaat buat kami,  maka kau dekatkanlah. Jika sesuatu itu tidak baik untuk kami, maka kau jauhkanlah ia dari kami sejauh-jauhnya. Aku tak sedih ditipu. Aku cuma sedih kerana aku tak mampu mempercayai lagi orang yang pernah menipuku. Semoga aku direzekikan untuk selalu bersangka baik. Hanya ALLAH yang tahu apa yang aku rasa. Aku serahkan semuanya pada ALLAH. Alhamdulillah.. Terima kasih awak. Jazakallahukhairan. Semoga kebahagiaan dan keselamatan yang berpanjangan sentiasa direzekikan buat awak dan keluarga. In shaa ALLAH.. Doa saya yang baik-baik sentiasa ada buat awak dan saya maafkan awak kerana ALLAH.

Jom.. banyakkan istighfar dan banyakkan selawat. 

Salam hormat untuk semua. In shaa ALLAH.. semoga rahmat dan kasih sayang ALLAH akan sentiasa ada untuk kita semua. Fi Amanillah. 

No comments:

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...