Showing posts with label khatam. Show all posts
Showing posts with label khatam. Show all posts

Wednesday, March 6, 2013

Khatam...

Assalamualaikum..

Alhamdulillah.. semalam anakku Is dah khatam Al-quran. Dia rasa cukup seronok tentangnya. Begitulah juga dengan aku. Selepas membaca doa khatam Al-quran Is datang padaku dan bertanya, nanti bila kita nak buat kenduri mama? Aku dah tersenyum sendiri mendengarnya. Tapi aku terangkanlah pada dia yang kalau dah khatam Al-quran tak semestinya kita kena buat kenduri. Is memang macam tu. Kalau boleh, untuk semua perkara berkaitan dirinya dia nak diadakan kenduri. Kalau dulu waktu nak berkhatan, dia juga yang beria minta kami buat kenduri. Setiap kali hari jadinya pun begitu. Beberapa hari sebelum birthdaynya dia dah sibuk tanya kalau-kalau kami ada plan nak buat majlis untuknya he..he..

Suka kenduri ya nak. InsyaAllah, kalau ada rezeki dan bila ada kelapangan nanti kita buat kenduri doa selamat sikit. Mama pun suka nak buat kenduri. Seronok kalau dapat ajak orang datang rumah. Seronok dapat menjamu orang dan berkongsi rezeki. Seronok dapat berkumpul dan mengeratkan silaturrahim. Tapi jangan beria dengan kenduri saja. Walaupun dah khatam Quran, membaca Al-quran masih perlu diamalkan pada setiap hari. Al-quran perlu difahami isinya sebaiknya dengan mengetahui maksudnya juga. Semoga Al-quran sentiasa menjadi pedoman hidup kita setiap masa.

Salam hormat untuk semua. InsyaAllah, semoga rahmat Allah sentiasa ada untuk kita semua. Take care and have a nice day.

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...