Wednesday, August 11, 2010

Sahur & puasa yang pertama

Apa juadah sahur pertama korang untuk ramadhan tahun ini pagi tadi?

Untuk aku dan family, hidangannya cuma biasa-biasa saja. Tiada yang istimewa sangat pun. Takde pun dok rajin pi cari daging mantai untuk dibuat rendang ataupun lemak cili padi macam orang lain di pejabat.

Hidangan biasa...Cereal saja???

Hmmm... walaupun tiada yang sepesel tapi idaklah setakat cereal saja. Kalau untuk aku dengan En. Asben takpelah juga. Untuk anak2 kalau setakat makan itu aje, tentu tak bertahan sampai ke petang. Sebenarnya tahun ini merupakan tahun pertama untuk Az yang dah berumur 6 tahun belajar berpuasa. Jadi untuk memanggil semangatnya untuk berpuasa hari ini, maka aku pun sengaja memilih menu yang menarik minatnya untuk bangun sahur pagi tadi. Mamat sorang ni memang payah sikit bab makan. Bukannya memilih makanana. Tapi jenis yang tak suka makan. Sanggup minum susu aje. Sebab itulah badannya kecik sikit. Selain cereal aku buatkan nasi goreng planta yang selalu bermain di mulutnya kerana terpengaruh dengan iklan di tv. Jadi adalah umpan untuk kejutkan dia bangun sahur pagi tadi. (untuk aku, en. asben and mak ada side dishes lain jgk iaitu serunding daging, acar buah dan sambal tumis ikan bilis, jadi seleralah kita org makan.) Mula-mula nampak liat juga dia nak bangun. Dah kejut, dia bangun. Tapi setakat beralih tempat aje. Baring balik dan sambung tidur. Aku pun mulalah memujuk dengan ayat :

Baby bangunlah sayang. Mama dah masak nasik goreng planta...

Cakap macam tu aje, dia pun mula membuka matanya. Tapi tak bangun juga. So aku sambung lagi ayat aku.

Baby cepatlah bangun. Nanti abang dengan kakak habiskan cornflakes dengan koko krunch tu...

Bila aku cakap macam tu aje, apalagi terus dia bangun. Lepas tu Han & Is yang dah familiar bab bangun sahur ni pun bawak dia pi basuh muka dan gosok gigi. Sekejap lepas tu tersenggih-senggih depa 3 beradik dok turun tangga. Az ni makan nasi goreng planta sesenduk aje tapi lama benar nak menghabiskannya. Apa tidaknya, mata dok merenung cornflakes dengan koko krunch tu. Gaya cam tak sabar-sabar nak makan cereals tu. Tapi aku paksa dia habiskan nasinya dulu. Habis makan nasi terus dia makan cereal dua kali tambah. Lepas tu aku tanya dia nak susu jugak ke. Manalah tau kot2 dah kenyang. Laju aje dia mengangguk. (Dah 6 tahun tapi masih minum dalam botol lagi).

Tak tahulah dapat ke tidak Az habiskan percubaan puasanya hari ini. Walaupun bukan pertama kali aku ajar anak2 berpuasa, tapi untuk Az ni memang special sikit treatment untuk dia. Bukannya apa, dia ni manja sikit. Badan pun agak kecil sikit berbanding Han dan Is. He is still a baby in a family walaupun dah berumur 6 tahun. Jadi takpelah, kita orang sekeluarga beralah sikit bab menu sahur tadi dengan menikmati makanan yang menjadi kesukaannya bagi meraikan hari pertama Az bersahur dan berpuasa.

1 comment:

Anonymous said...

hmmm.. pukul 1.30pm tadi Han call ckp Az nak buka. Bila tanya nak makan apa dia habaq nak makan koko krunch..!!! Bukalah nak.. at least dapat juga dia belajar pose untuk setengah hari. Jadilah sebagai permulaan.

Positif juga akhirnya..

Bismillahirahmanirrahim. Assalamualaikum.. 23/2/2022 - Az sakit kepala. Sakit kepala sangat agaknya sampaikan dia turun bawah terus baringka...